بیشترین خطر تهدید کننده یک گاوداری ورود گاو جدید آلوده است! خطر را جدی بگیرید!

بیشترین خطر تهدید کننده یک گاوداری ورود گاو جدید آلوده است! خطر را جدی بگیرید!

غالبا منبع اصلی بیماریهای مسری و عفونی در دامداری ها، ورود دامهای جدید به ظاهر سالم ولی در باطن آلوده است. برای اجتناب از آلودگی گله و به خطر افتادن سرمایه، قبل از خرید دام جدید معاینات و آزمایشات صروری را انجام دهید.
اگر دام های جدید وارد گله خود می کنید، ایمنی بیشتری برای گله شما لازم است.
نمونه هایی از مخزن گاوداری که قصد خرید دام از آنرا دارید تهیه و برای ورم پستان مسری کشت بدهید. باکتری های مسبب مایکوپلاسما، استرپتوکوکوس آگلالاکتیه و استافیلوکوکوس اورئوس هستند.
وضعیت یون را در گله خود ارزیابی کنید. اگر مشخص نیست، آزمایش مدفوع را برای30 گاو بالغ انجام دهید. اگر 5 مورد مثبت پیدا کردید به دنبال منبع دیگری برای خرید دام باشید.
هر دامی که می خرید را از لحاظ BVD (ویروس، نه تیتر) و مهم تر از آن هر گوساله ای که از گاوی که در زمان خرید آبستن بوده متولد شده را آزمایش کنید. این همان کاری است که اغلب نادیده گرفته می شود و شایع ترین راهی است که از طریق آن گله درگیر BVD می شود.
هنگامی که یک دام جدید را وارد گله تان می کنید موارد دیگر هم مهم هستند. زگیل های موئی پاشنه می تواند یک مشکل بزرگ مخصوصا در مواقعی که گله شما آن را تجربه نکرده و گله ایمن نیست، باشد. به تازگی بعد از ورود یک گوساله مبتلا به بیماری چشم صورتی به یک گاوداری، این بیماری در کل گله پخش و شایع شد. الان این گاوداری با چشم صورتی های زیادی مواجه است.
تا حد امکان دام های جدید را به مدت دو هفته پس از رسیدن به گاوداری تان، از گله خود دور کنید. در مورد گاوهای دوشا، آنها را حداقل در یک جایگاه جدا نگهداری کنید و آنها را آخر از همه بدوشید. این مرحله به تنهایی می تواند از انتشار ورم پستان مسری در بین گله جلوگیری کند.