گاوهای شادتر شیر بهتری میدهند

گاوهای شادتر شیر بهتری میدهند

گاوهای شادتر شیر بهتری میدهند…
محققان دانشگاه ویسکانسین- مدیسون در تحقیقات خود دریافتند میزان خوشحالی گاوها در مغذی‌تر شدن شیر آن‌ها و همچنین با افزایش میزان کلسیم مرتبط است.
به گزارش ایسنا به نقل از زی‌نیوز، محققان نشان دادند که تزریق روزانه یک ماده شیمیایی طبیعی مرتبط با احساس شادی، باعث افزایش سطوح کلسیم در شیر گاوهایی شد که به تازگی زایمان کرده بودند.
این یافته‌ها که در مجله” Endocrinology” منتشر شده، می‌تواند به درک بهتری از چگونگی ارتقای سلامت گاوها و دسترسی به شیر بهتر منجر شود.
تقاضا برای شیر غنی از کلسیم بسیار بالا است و محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست از جمله منابع این ماده معدنی هستند.
به گفته محققان، تعداد زیادی از این حیوانات به هیپوکلسمی دچار هستند که در اثر آن، سطح کلسیم شیر این گاوها پائین‌تر است.
آن‌ها پتانسیل ماده سروتونین را که با حس شادمانی مرتبط است، برای افزایش سطح کلسیم در شیر و خون گاوهای شیری بررسی کردند.
این محققان یک ماده شیمیایی را که به سروتونین تبدیل می‌شد، به 24 گاو شیری در آستانه زایمان تزریق کردند. نیمی از این گاوها از نوع جرسی و نیمی دیگر هولشتاین بودند که دو نمونه از رایجترین گونه‌ها محصوب می‌شوند. سطوح کلسیم در شیر و جریان خون این حیوانات در طول آزمایش بررسی شد.
اگرچه سروتونین وضعیت کلی کلسیم را در هر دو گونه ارتقا داد، اما این نتیجه در دو مسیر متفاوت رخ داد. گاوهای هولشتاین پس از تزریق از سطوح کلسیم بالا در خون و میزان کمتر در شیر برخوردار شدند اما عکس این قضیه در گاوهای جرسی اتفاق افتاد و سطوح بالاتر کلسیم در روز سی‌ام شیردهی بطور چشمگیری مشهود بود که نشان‌دهنده نقش سروتونین در حفظ سطح در طول شیردهی است.