برنامه ریزی استراتژیک شرکت کشاورزی و دامپروری ملاردشیر

 مقدمه

شرکت ملارد شهریار  با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال ۱۳۳۳ با بهره گیری از ۱۰۰ گاو مولد فعالیت خود را آغاز کرد . در سال های بعد ظرفیت واحد بتدریج افزایش یافته و در سال ۱۳۶۵ با ظرفیت۲۲۷۲ راس گاو و گوساله  به تایید  سازمان دامپزشکی کشور رسیده است ،  در سال ۱۳۶۶ مدیریت این مؤسسه به شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی تحویل داده شد و  مؤسسه  در سال  ۱۳۸۱ بنام شرکت کشت و دامداری ملاردشیر تغییر داده شد ، در سال ۱۳۹۱ پس از احداث دامداری جدید در شهرستان نظر آباد و انتقال دام به آن واحد ، طی صورت جلسه مجمع عمومی ۲۵/۳/۹۲ شرکت به مرکزیت استان البرز و شهرستان نظرآباد شماره ۲۹۴۳ ثبت گردید. موضوع فعالیت شرکت ،کشاورزی و دامداری ، دامپروری و زراعی ، صنایع غدایی  بطور کلی شرکت میتواند در تمام عملیات و معاملات مالی تجاری و صنعتی که به طور مستقیم و غیر مستقیم به انحاء مختلف یا هر یک از موضوعات مشروحه فوق مربوط باشد  مبادرت نماید . شرکت کشت و دامداری ملاردشیر با قدمتی بیش از نیم قرن ، به وسعت حدود ۲۰۰ هکتار که ۱۶۰ هکتار اراضی زیر کشت جو ، ذرت ، یونجه و ۴۰هکتار محوطه گاوداری با بهترین طرح ها و نقشه های روز دنیا ساخته شده است .  همچنین دارای یکی از بهترین گله های اصیل گاو هولشتاین است با توان نگهداری ۵۴۰۰ راس دام و زایش سالانه ۲۰۰۰ راس گوساله نر و ماده و سالن شیردوشی ۸۰ راسی مجهز به پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا می باشد ، کارخانه خوراک سازی مجهز به سیستم PLC  توان فعالیت در سه شیفت کاری تولید مقدار ۱۴۴ تن کنستانتره مصرفی دام را در روز دارد . شرکت کشت و دامداری ملارد شیر در حال حاضر با تولید روزانه ۸۵ تن  شیر خام با راندمان تولید۵/۴۲ تن، بهترین رتبه در کشور از نظر میزان راندمان تولید به خود اختصاص داده است

  


نگاهی به صنعت  :

طبق گزارش فاو حدود ۱۵۰ میلیون خانوار درسراسر جهان به تولید شیر مشغول هستند. در سه دهه  گذشته تولید شیر در جهان ۵۰%  افزایش پیدا کرده ، کشور هند نزدیک به ۱۸%  تولید شیر جهان را به خود اختصاص داده است و به دنبال آن  پاکستان ، ایالات متحده امریکا ، چین و برزیل بزرگترین تولید کنندگان شیر در جهان هستند و از سال ۱۹۷۰ به بعد آسیای جنوبی قطب اصلی تولید شیر درجهان شناخته میشود .

طبق گزارشات فاو ایران و  ترکیه در مجموع ۴% از تولید جهانی شیر را در اختیار دارند .  

 انتظار می رود نرخ  تولید جهانی شیر در یک دهه آینده کمی کاهش پیدا کند(از ۲% در سال به ۱٫۸% در سال) ، با وجود کاهش نرخ تولید شیر در ۱۰ سال آینده مجموع تولید جهانی شیر ۲۳% افزایش خواهد یافت . این نتایج از رشد عملکرد سالانه ۱٫۴% به ازای هر گاو و پایین آمدن قیمت خوراک دام ، افزایش گله گاو شیری سالانه ۱٫۲% حاصل خواهد شد .


بیانیه ماموریت:

شیرخام ، گوشت ، تلیسه و کود محصولات تولید شده این شرکت می باشد ، شیر و فرآورده های آن جزء اصلی سبد غذایی جامعه  میباشد و روی منحنی عمر جامعه تأثیر مستقیم دارد از این نظر هدف بهینه سازمان این است که در جهت بالا رفتن سرانه مصرف شیر و مواد لبنی هموطنان عزیز کشورمان گام بردارد .

 مشتریان سازمان کارخانجات  صنایع  تبدیل لبنی می باشند ، که شیر خام  را فرآوری میکند  و در نهایت مشتری اصلی مردم جامعه هستند . بازار هدف سازمان در حال حاضر استان البرز ، تهران و دیگر استان های کشور است. میزان درصد چربی بالا و بار میکروبی پایین از خصوصیات منحصر به فرد شیرخام  شرکت کشت و دامداری ملارد شیر میباشد به همین سبب کارخانجات مطرح و بزرگ صنایع تبدیل لبنی با میل فراوان خواستار شیرخام شرکت کشت و دامداری ملارد شیر هستند.

حیطه اصلی سازمان در تأمین خوراک دام می باشد که از ۲۴  نوع کالا تشکیل می گردد ، بطورکلی سازمان تلاش دارد  خوراک دام را با مناسب ترین کیفیت و قیمت تهیه نماید ، به همین سبب سازمان همواره در صدد است  با مدیریت مناسب زنجیره تأمین ریسک تولید را به حداقل ممکن برساند.

همچنین تلاش میگردد با بهره گیری از  مدیریت مطلوب و تغذیه اصولی دام نتایج تولید شیر را تا حد چشمگیری افزایش دهیم  و با رعایت و بکارگیری اصول اقتصادی ، مدیریت دامپروری و بهره وری  از عوامل مختلف و مؤثر  صیانت از دارایی های سهامداران را تضمین نماید .

شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر معتقد است ؛ با توکل برخداوند متعال و تکیه بر سه  عامل ؛ حمایت  سهامداران ، نیروی انسانی کارآمد و  نظام تحقیق و توسعه اثربخش دستیابی به چشم انداز محقق خواهد شد .

 


چشم انداز:

این شرکت پیشتاز در صنعت دامپروری کشور ، در راستای تحقق اهداف و برنامه های چشم انداز بیست ساله دولت جمهوری اسلامی ایران در صنعت کشاورزی و دامپروری مبنی بر استقلال ، خودکفایی و پیشرو بودن در منطقه در نظر دارد ؛ با افزایش بهره وری  در سیستم تولید فعلی  منجر به رسیدن ظرفیت بالقوه روزانه ۱۲۰ تن در کوتاه مدت و هم زمان با این عملکرد موفق ،  مبادرت به احداث   فاز۲ خط تولید شیرخام  با  ظرفیت اسمی روزانه ۱۰۰تن در افق پنچ ساله سازمان قرار دهد .

 


جایگاه استراتژیک:

چایگاه استراتژیک شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر با توجه به فرآیند تحلیلی SWOT و انچام اولویت بندی به روش QPSM  در نمودار فوق مشخص گردید .

 


 

برنامه هاي  شركت در سال ۱۳۹۶ در دو حوزه ذيل تعريف شده است:

 

۱- توليد :
  • افزايش مقدار توليد
  • حداكثر استفاده از ظرفيت موجود
  • بهبود مستمر تغذیه دام
  • بهبود مستمر راندمان باروری گله
  • یکپارچه سازی عمودی پیشرو
 ۲- زيرساخت :
  • افزايش ظرفيت توليد
  • بهبود كيفيت
  • پاسخگويي به الزامات قانوني